Kawasaki Z1000 Forum banner

Wat is de levensduur van de Z1000?

1 reading
34K views 21 replies 17 participants last post by  Flagstaff  
#1 ·
Dat is de vraag. Hoeveel mijlen kan/moet de Z1000 meegaan voordat de motor kapot is? Ik weet hoe zorgvuldig je hem onderhoudt en hoe je ermee rijdt, speelt een rol. Degenen onder jullie met eerste of tweede generaties met veel kilometers, wat is je kilometerstand en wat voor grote mechanische problemen heb je ervaren als gevolg van al die kilometers? Ik kocht mijn 2013 in juli en was van plan hem te verkopen toen ik een meisje ontmoette en trouwde, dat is nog niet gebeurd, maar nu denk ik erover om hem voor altijd te houden! Of, zolang hij meegaat. Ik heb gehoord dat sommige motorrijders sportmotoren hebben die ruim 100.000 km hebben gereden en ik denk, waarom niet meer?? Zoals meer dan 200.000? Waarom zou een 4-cilinder in een auto ruim 200.000 km meegaan, maar de 4-cilinder van een motorfiets niet?? Alle gedachten/ervaringen over dit onderwerp zijn welkom en gewenst.

#2 ·
Theoretisch zou het 200.000 kunnen duren. Maar je ziet dat soort kilometerstanden meestal niet op prestatiegerichte motoren/voertuigen vanwege misbruik.

Niet alleen dat, maar de toleranties zijn meestal kleiner en er staat meer spanning op alles. Ik heb auto's tot 290.000 gereden, maar het waren mijn dagelijkse bestuurders.

Je zegt voor altijd, maar laten we eerlijk zijn, je zult deze motor waarschijnlijk niet op 200.000 hebben. Ik geloof niet dat er een magisch getal is dat een motor meegaat. Deze motor is niet anders.

#3 ·
Ik heb 20k op mijn 10Zk gezet en mijn monteur zei dat ik gek was toen ik hem inruilde voor een BKing met lage kilometerstand. Monteur zei dat mijn Z er minstens 20k meer in had. 919 & Zk zijn zijn #1 als beste motoren die er zijn. Monteur is Honda & Kawi & Suz fabriek gecertificeerd. Je moet wel voor je motor zorgen!!!

#4 ·
Het wordt meer belast dan een auto.... Als je de rekensom maakt, zou de motor in deze motorfiets als een Honda Civic zijn, het basismodel, met ongeveer 300 pk versus de geclaimde 148 pk van de auto (1996cc). MAAR de motorfiets doet veel minder werk dan de auto omdat hij zo licht is.

Maar als je de hoge kilometerstand van een fz1 opzoekt, zijn er verschillende fz1's met ruim 100.000 mijl. Ik weet dat er een dame is op het z 100sx forum met 70.000 mijl op haar 2011 ninja 1000.

Als je ooit een motorfietswrak bezoekt, is 99% van de motoren die je daar ziet schade door een ongeluk. Zelden, zo niet nooit, zie je iets in perfecte staat met een slechte motor.

De meeste onderdelen in de motor zijn ontworpen met een factor 6. Dat dreigende "zes keer sterker dan nodig". Ongetwijfeld wordt de grens dichterbij getrokken bij een zx10r (440 lbs) versus een ninja 1000 (500 lbs).

In veel opzichten hebben we geluk omdat een stuk rommel als een Dodge Neon gewoon niet geproduceerd kan worden. Een vastgelopen motor kan de wielen omhoog gooien. Geen probleem in een auto, een groot probleem in een motorfiets.

Sommige van de honda v4-motoren hadden in de jaren 80 problemen met de smering. Anders zie je gewoon nooit problemen opduiken. Sommige transmissieproblemen, zeker, maar ze zijn allemaal te verhelpen.

Dus, zeker. Je zou de ene motor kunnen hebben die de 70.000 niet haalt, maar dat is zeer onwaarschijnlijk.

#5 ·
Ik denk niet dat het me al te lang zou kosten om eerlijk gezegd 100.000 op mijn motor te zetten. Misschien 6 jaar. Ik kocht hem in juli gebruikt met 750 mijl op de teller en ik zit al op 8.300. Het is mijn dagelijkse vervoermiddel als het mooi weer is en ik rijd in de winter wanneer ik maar kan. Ik denk dat ik gemiddeld zo'n 15.000 per jaar rijd.

#6 ·
Ik reed ongeveer 7.000 per jaar op mijn Z1000, maar nu heb ik een tweede motor, dus de kilometers zullen afnemen.

Je moet er ook aan denken dat je in een auto niet vaak vanaf lichten vertrekt, wheelies trekt en tot 11.000 tpm toeren maakt.

Motorfietsmotoren worden veel meer belast dan automotoren.

#9 ·
Mijn 03 heeft net iets meer dan 25.000 mijl. #2 zuiger kan versleten olieringen hebben of (waarschijnlijker) versleten klepafdichtingen. Hoe dan ook, hij trekt als een gek. Ik begin er net geld in te steken, want ik weet zeker dat de volgende 25.000 mijl business as usual zullen zijn. Ik kan me voorstellen dat hij het misschien 70.000 haalt zonder problemen (misschien een revisie van de bovenkant nodig), afhankelijk van hoeveel ik hem geef.

Ik denk dat het hele idee dat motoren kapot gaan voordat de motorfiets total loss is, ook vrij zeldzaam is. Hopelijk halen AL onze motoren het tot we motoren en kleine carrosseriewerkzaamheden nodig hebben... glimmende kant omhoog, mensen.

'03 Z

#11 ·
Mijn ZX6R uit 2005 heeft 111.000 mijl op de teller staan, allemaal door mij gereden, en de klepspeling is nog nooit aangepast. Ik ververs de olie en het originele oliefilter om de 8.500 mijl en gebruik Motul 5100, maar verder bestond het onderhoud van de motor uit het vervangen van de koelvloeistof en het schoonmaken en oliën van het K&N luchtfilter. Ik heb geen reden om te vermoeden dat een Z1000 anders zou zijn.

• Like
Reactions: Newcreation777
#13 ·
Mijn ZX6R uit 2005 heeft 111.000 mijl op de teller staan, allemaal door mij gereden, en de klepspeling is nog nooit aangeraakt. Ik ververs de olie en het originele oliefilter elke 8.500 mijl en gebruik Motul 5100, maar verder bestond het onderhoud van de motor alleen uit het vervangen van de koelvloeistof en het schoonmaken en oliën van het K&N luchtfilter. Ik heb geen reden om te vermoeden dat een Z1000 anders zou zijn.
Man, ik ververs mijn olie om de 3 of 4k, dus dat geeft me het vertrouwen dat de mijne gemakkelijk 111000k of meer mee zou moeten gaan. En je hebt nog nooit de kleppen afgesteld?? Wauw. Hoe zit het met bougies? Hoe vaak heb je ze vervangen op de zx6r?

#12 ·
Een volledig seizoen en ik zit net onder de 11.000 mijl... dus als ik daadwerkelijk bij deze motor blijf (en dat ben ik van plan) zou hij probleemloos 50 of meer moeten halen... Ik wil echt geen nieuwe Z1K kopen en al het geld weer in mods / upgrades steken... Ik ben nog niet eens klaar met deze! LOL

#15 ·
Ik heb de originele NGK-bougies laten vervangen bij de eerste grote onderhoudsbeurt, de spelingen zijn pas bij 26.000 in het VK, daarna heb ik NGK Iridiums gemonteerd, en ik zou zeggen dat ik er drie sets van heb gebruikt.

Ik heb de motor een jaar niet gebruikt, ik heb een tien jaar oude Pan European gekocht om de belasting te verminderen, en de ZX6R heeft zijn radiator gesplitst op de terugweg!

Ik heb een nieuwe radiator, accu, bougies gemonteerd en ik heb de O-ring voor de brandstofpomp gekocht en ben van plan die schoon te maken voordat ik hem weer opstart.

De Z1000 is momenteel mijn zonnige weekendmotor.

• Like
Reactions: Newcreation777
#17 ·
Ik heb net het fabriekshandboek gecontroleerd en het is om de 24.000 km of 15.000 mijl, ik denk dat de mijne een beetje te laat is :)

#21 ·
Nou, waar ik de mijne voor nodig heb, zal met mij sterven, maar hopelijk niet tegelijkertijd lol. Het is een camper omdat ik geen forens ben, maar ik rijd elke kans die ik krijg. Sinds september heb ik bijna 4K, dus als de volgende zomer aanbreekt, zal ik dat zeker verdubbelen. Ik ben niet echt bezorgd over hoe lang het zal duren, het speelt geen rol in mijn bewustzijn. Ik bedoel, het leven zelf is chaos, elke schijn van echte "controle" is een illusie, probeer gewoon te genieten en veilig te rijden. en SNEL!! :D